WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Co to jest afazja dziecięca?

afazja a rozwój mowy dzieckaTerminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja?

U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami w mówieniu, mamy do czynienia zazwyczaj po udarach, gdy uszkodzona jest lewa półkula mózgu. U dzieci sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana - bo jak można utracić coś, czego jeszcze nie zdążyło się zbudować lub gdy dziecko dopiero co postawiło swoje pierwsze kroki na terenie komunikacji werbalnej?

Kiedy do uszkodzenia struktur lewej półkuli mózgu dochodzi w okresie prenatalnym (płodowym), perinatalnym (okołoporodowym) lub postnatalnym - do ok. 1 roku życia, mówimy o afazji rozwojowej, inaczej nazywanej afazją dziecięcą.

Poprawiono: środa, 16, lipiec 2014 09:31

Odsłony: 6246

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Czy niemowlak to niemowa?

wegedzieciChoć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo – począwszy od krzyku, płaczu, prychnięć (od narodzin do 8. tygodnia życia), poprzez pomrukiwanie, kwilenie i gruchanie (8.-20. tydzień) czy śmiech (tak bardzo radosny, spontaniczny, szczery i wyczekiwany przez rodziców od narodzin!).

Dziecko zaczyna pojmować, że dźwięk to narzędzie, którym może porozumiewać się ze światem oraz że wywołuje różne reakcje u odbiorców. Odkrycie tego jest idealną motywacją dla dziecka do dalszego ćwiczenia i kreowania coraz to nowszych dźwięków, do modulowania głosu – maleństwo inaczej płacze, gdy jest głodne, inaczej, gdy dokucza mu samotność i chce zwrócić na siebie uwagę.

Około drugiego miesiąca w końcu pojawiają się tak wyczekiwane pierwsze samogłoski.

Poprawiono: środa, 29, styczeń 2014 12:44

Odsłony: 6356

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymowy?

moje dziecko nie mówi 'r'Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do czasu pójścia dziecka do szkoły nie mamy do czynienia z wadą wymowy, a jedynie rozwojowym zastępowaniem głoski R głoską łatwiejszą? W bardzo dużym uproszczeniu – tak. Zazwyczaj R zastępowane jest przez kilkulatków głoskami L, J oraz Ł i powszechnie uznaje się to za normę w tym wieku. Istnieją jednak pewne sygnały, które informować nas mogą o tym, że nasza pociecha będzie miała problemy z właściwym opanowaniem artykulacji tej drżącej głoski: albo zostanie na etapie zastępowania jej inną głoską, albo zniekształci ją do poziomu tzw. R francuskiego, czy R gardłowego.

Najprostszym sprawdzeniem, czy dziecko może mieć wadę wymowy, jest… pokazanie języka! Jeśli czubek języka wyciągniętego na brodę układa się na kształt serduszka, oznaczać to może zbyt krótkie wędzidełko, które utrudnia ruchomość języka, szczególnie w linii pionowej potrzebnej do realizacji nie tylko R, ale też całego szeregu głosek dziąsłowych: SZ, Ż, CZ, DŻ, a nawet też czasami L. Odwrotnym ćwiczeniem sprawdzającym wędzidełko podjęzykowe jest prostowanie języka na baczność. Jeśli dziecko nie potrafi dotknąć językiem górnego dziąsła za zębami – patrz wyżej.

Poprawiono: niedziela, 18, listopad 2012 18:17

Odsłony: 6929

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

moje dziecko nie mówi rPrawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę w swojej pracy. Odpowiadam zwykle: „bo jest za mała i ma na to czas”.

To kiedy „ona” będzie?


W procesie rozwoju artykulacji głoska [R] jest głoską, która zwykle pojawia się najpóźniej. Do ok. 3. roku życia dziecko zamienia ją na głoskę [J], czyli zamiast [rak] możemy usłyszeć [jak]. Od trzylatka wymagamy już, aby słowo to brzmiało jako [lak]. Aż do 6. – 7. roku życia, gdzie oczekujemy, żeby [rak] dźwięczał jako [rak]. Rozwój artykulacji, zgodnie z normą, powinien się w tym czasie zakończyć. Oczywiście są dzieci, które wymowę wszystkich dźwięków naszego języka opanują zanim zdmuchną 3 świeczki na urodzinowym torcie. Ale przy porównywaniu dzieci odnośmy się zawsze do normy, a nie do pojedynczych „przypadków”.

Poprawiono: wtorek, 26, listopad 2013 18:02

Odsłony: 7633

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

smoczek okiem logopedyCzasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też funkcje „usypiacza” lub „pocieszacza”. Lecz czy smoczek faktycznie jest najlepszym przyjacielem malucha?

Po pierwszym roku życia zmienia się powoli technika połykania przez dziecko, głównie ze względu na zmianę konsystencji pokarmu i sposobu ich podania (spijanie z łyżeczki, przeżuwanie, gryzienie skórki chleba itp.). Zanika więc potrzeba i odruch ssania. To dobry czas, na odstawienie smoczka.

Poprawiono: niedziela, 18, listopad 2012 18:17

Odsłony: 9541

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?